SEO & SEM

SEO og SEM

Search Engine Optimization (SEO) – søkemotoroptimalisering, og
Search Engine Marketing (SEM) – søkemotormarkedsføring

Relevant innhold – mat for søkemotoren

Når du søker etter noe på nettet vil du gjerne finne det du lette etter med én gang. Helst øverst i søkeresultatet, men i hvert fall på første side.  Ikke alle er så tålmodige at de klikker seg videre og leser gjennom flere sider søketreff. Når du har en hjemmeside, en nettbutikk, bedrift eller en organisasjon som skal nås av publikum er du avhengig av nøyaktige søketreff.

En plassering på førstesiden i søkeresultatet gir mer enn 75 % sjanse for at noen klikker seg inn på akkurat din nettside. Plasseres du på side 2 eller 3 er det bare 5 % sjanse for at noen klikker på din lenke. Derfor er SEO viktig. Det handler om å være tilgjengelig og synlig, men også relevant og oppdatert.

En søkemotor som f.eks. Google forsøker å vise de resultatene som er mest relevante i forhold til dine søkeord først i resultatet. Tidligere brukte man mange nøkkelord for å få oppmerksomhet av søkemotorene. Det går ikke lenger. Nøkkelord er fortsatt viktige, men på en annen måte. Fokus er gått fra å mate søkemotoren med (mer eller mindre tilfeldige) nøkkelord, til å passe på at innholdet på nettsidene er relevant og at teksten gir god mening for leseren.

Gode nøkkelord er ord som er viktige i den sammenhengen de står oppført. Det meste rundt SEO er gratis og skjer faktisk helt automatisk. Google, Yahoo, Bing og andre søkemotorer viser resultater etter rangering. Jo bedre din side passer med søkeordene, dess høyere opp på listen kommer den.

En annen sak er at nettsiden også må være leselig på mobil eller smarttelefon, – også for å komme høyere opp i søkeresultatet. I 2015 la Google om sine søkealgoritmer til å prioritere mobilvennlige sider i alle søk fra mobiltelefoner. Du kan selv sjekke om hjemmesiden din er mobilvennlig og responsiv (passer alle skjermer), les mer om dette under «Webdesign«.

Innholdsstruktur

En nettside kan lages på flere måter som gjør det enkelt for både mennesker og søkemotorer å finne fram til riktig informasjon. Dersom nettsiden har en lett gjenkjennelig innholdsstruktur kan søkemotoren raskere finne den informasjonen det søkes etter.

Innholdsstruktur er dessuten viktig for at nettsiden skal være tilgjengelig for alle lesere, noe som er et krav til alle som har et (offentlig tilgjengelig) nettsted.

Det hjelper altså ikke å oversvømme nettsiden med populære ord og uttrykk, for søkemotorene er blitt «smartere». Heldigvis! For dette betyr at et søk gir mye mer nøyaktig resultat. Innholdet på nettsidene «kartlegges», sammenheng og kontekst sjekkes, før sideadressen eventuelt kommer med i resultatlisten. Nøkkelordene må stemme med innhold og tema forøvrig på nettstedet ditt.

En oppdatert nettside med gode nøkkelord i en informativ tekst som har et strukturert innhold blir funnet raskere av søkemotorene.