Datadama

Søkemotoroptimalisering (SEO) og Søkemotormarkedsføring (SEM)

OPPDATERT INNHOLD +  GODT SPRÅK + STRUKTURERT TEKST = UNIVERSELL UTFORMING + SØKEMOTOROPTIMALISERING

SEO og SEM

Search Engine Optimization (SEO) – søkemotoroptimalisering, og
Search Engine Marketing (SEM) – søkemotormarkedsføring

Relevant innhold – mat for søkemotoren

Når du søker etter noe på nettet vil du gjerne finne det du lette etter med én gang. Helst øverst i søkeresultatet, men i hvert fall på første side.  Ikke alle er så tålmodige at de klikker seg videre og leser gjennom flere sider søketreff. Når du har en hjemmeside, en nettbutikk, bedrift eller en organisasjon som skal nås av publikum er du avhengig av nøyaktige søketreff.

En plassering på førstesiden i søkeresultatet gir mer enn 75 % sjanse for at noen klikker seg inn på akkurat din nettside. Plasseres du på side 2 eller 3 er det bare 5 % sjanse for at noen klikker på din lenke. Derfor er SEO viktig. Det handler om å være tilgjengelig og synlig, men også relevant og oppdatert.

En oppdatert nettside med gode nøkkelord i en informativ tekst som har et strukturert innhold blir funnet raskere av søkemotorene.

Bli funnet i søk

En søkemotor som f.eks. Google forsøker å vise de resultatene som er mest relevante i forhold til dine søkeord først i resultatet. Tidligere brukte man mange nøkkelord for å få oppmerksomhet av søkemotorene. Det går ikke lenger. Nøkkelord er fortsatt viktige, men på en annen måte. I stedet for å prøve å «mate» søkemotoren med (mer eller mindre tilfeldige) nøkkelord, må du nå passe på at innholdet på nettsidene er relevant og har et språk som stemmer med det som brukes i søk.

Gode nøkkelord er ord som er viktige i den sammenhengen de står oppført. Det meste rundt SEO er gratis og skjer faktisk helt automatisk. Google, Yahoo, Bing og andre søkemotorer viser resultater etter rangering. Jo bedre din side passer med søkeordene, dess høyere opp på listen kommer den.

Nettsiden må være leselig på mobil/smarttelefon. I 2015 la Google om sine søkealgoritmer til å prioritere mobilvennlige sider i alle søk fra mobiltelefoner. Du kan selv sjekke om hjemmesiden din er mobilvennlig og responsiv (passer alle skjermer). 

Og: Gjør nettsiden din trygg med https! Les mer om https

Innhold, struktur og universell utforming

En nettside kan lages på flere måter som gjør det enkelt for både mennesker og søkemotorer å finne fram til riktig informasjon. Dersom nettsiden har en lett gjenkjennelig innholdsstruktur kan søkemotoren raskere finne den informasjonen det søkes etter.

Innholdsstruktur er dessuten viktig for at nettsiden skal være tilgjengelig for alle lesere, noe som er et krav til alle som har et (offentlig tilgjengelig) nettsted.

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi): Forskrift om universell utforming av IKT-løsninger stiller krav om at nettsider må oppfylle 35 av 61 suksesskriterier i standarden Retningslinjer for tilgjengelig webinnhold (WCAG) 2.0. Klikk for å lese mer om universell utforming

Høres SEO slitsomt ut? Abonner på webredaktør!